6 Steg for å komme i gang med E-post markedsføring

De fleste digitale plattformer blir godt bruk av virksomheter, det blir brukt massevis av ressurser og tid på annonsering som ikke gir noe særlig god effekt. Det er dokumentert at i mange tilfeller setter virksomheter stort fokus på sosiale medier da dette er svært attraktivt, men konkurransen her er utrolig stor der alle konkurrerer om oppmerksomhet.

De fleste virksomheter benytter e-post markedsføring, men setter alt for lite fokus på noe som leverer best effekt. E-post markedsføring gir deg høyest konverteringsrate, og reduserer kostnaden per konvertering!

I følge en undersøkelse gjennomført av Mckinsey vises det til at e-mail innhenter kunder 40 ganger mer effektivt enn både Facebook og Twitter slått sammen.  

Dette blogginnlegget er til de som ikke er kjent med e-post markedsføring og har manglende kompetanse rundt emnet.

 

Steg for å beherske e-post markedsføring

  1. E-post innsamling
  2. Valg av riktig verktøy
  3. Velge riktig type e-post
  4. fengende e-post som blir lest
  5. Sette opp gode landingssider
  6. Måling av resultater

Disse seks stegene skal hjelpe deg med å beherske e-post markedsføring, og hvis du benytter disse stegene så skal du klare å lykkes med denne typ markedsføring.

 Steg 1: E-post innsamling

Det første du må gjøre er å skaffe inn e-poster, da dette er nødvendig for å kunne drive med e-post markedsføring. Det finnes mange muligheter på hvordan skaffe inn e-poster, her skal det kun nevnes de mest effektive måtene. Målet er å gi kunden en grunn til å gi fra seg e-post adressen sin!

Kjøre en konkurranse! Dette er en effektiv måte å samle inn e-poster på, men her bør konkurransen ha sammenheng med nettsiden. Et eksempel på en dårlig konkurranse er da folk kun vil melde seg for å vinne noe, la oss si man setter i gang en konkurranse med å vinne en Ipad og man selger kosmetikk. Dette har da ingen sammenheng og folk som nødvendigvis ikke er interessert i kosmetikk vil melde seg på. Dette gir oss e-post adresser som ikke trengs.

Andre innsamlingsmetoder kan da blant annet være rabattkoder, medlemskap, informasjon om lansering, nyhetsbrev og be om mail når kunder handler.

Verktøy for innsamling av e-poster:

  • Sumome
  • Sleeknote
  • Optinmonster

Bildene nedenfor illustrerer ulike typer innsamlingsmetoder

popup 2

Steg 2: Valg av riktig verktøy

Valg av riktig verktøy er viktig, da det finnes flere ulike verktøy der ute som man kan benytte og der noen er bedre enn andre. Det er viktig for virksomheter å vurdere hva som passer de best.

Verktøy:

  • Mailchimp
  • Drip
  • Apsis
  • Getresponse
  • Campaignmonitor
  • Oculos

Personlig har jeg benyttet Mailchimp for å sende ut e-poster, og syntes den funker meget bra. Mailchimp har ulike løsninger når det kommer til e-post liste, du kan enten importere et dokument fil, eller innføre e-post adresser manuelt. Det er også fult mulig å koble til Shopify eller WordPress.

Dette bildet viser ulike formater man kan ta i bruk, avhengig av hvilken type e-post du tenker å sende ut. Dette ser vi mer på i neste steg.

Mailchimp er et godt verktøy, av den grunn til hvor brukervennlig den er. Mailchimp er enkelt å bruke og alle vil kunne få det til!

 

Steg 3: Velge riktig type e-post

Steg 3 går ut på å velge riktig type e-post, her finner vi til mange ulike typer. Her er noen forslag som benyttes ofte og er effektivt:

  1. Nyhetsbrev
  2. Tilbudsmail
  3. Kunngjøring
  4. Invitasjon til arrangement
  5. Transaksjonsmail
  6. Remarketing

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev er den vanligste mailen som blir sendt av virksomheter, den blir brukt til å opprettholde kontakten med eksisterende kunder/medlemmer.

Tilbudsmail

Denne type e-post er målet å anskaffe flest mulige konverteringer.

Kunngjøring

Bruk av kunngjørings e-poster brukes som oftest ved lansering av noe, enten om det skulle vært en ny kolleksjon, nytt produkt, nye funksjoner eller nye tjenester.

Invitasjon til arrangement

Målet med en slik mail er å kunne få mennesker til å dra på arrangementet ditt, som vil da styrke deres relasjon og øke merkekunnskapen hos forbrukere/kunder.

Transaksjonsmail

Man sender transaksjonsmail da man har gjennomført et kjøp, her sender man ordrebekreftelse. Slike mailer åpnes mye oftere enn annen type mail, så det er viktig å bli kreativ og legge til anbefalinger eller lignende produkter for å øke transaksjoner.

Remarketing

Remarketing mail benyttes på de som har vært innom nettsiden din tidligere, og har lagt til noe i handlekurven. Her sender man en mail hvor man påminner om den handlekurven.

Steg 4: Fengende e-post som blir lest

Etter å ha valgt type e-post, er det viktig med å ha godt og fengende innhold. Å ha et godt emnefelt er avgjørende på om e-posten blir lest!

Når man skal skrive innholdet er det viktig å være klar og tydelig, og bruke visuelle tiltak som bilder/GIF. Dette må gjøres for at målgruppen din skal forstå budskapet. Dette kan avgjøre om en klikker seg videre på lenken lagt til i mailen.

Steg 5: Sette opp gode landingssider

Da en velger å trykke seg på lenker sendt sammen i mailen, er det viktig med gode landingssider. Undersøk og vær sikker på at den lander på riktig sted, dumt å reklamere for noe og bomme på landingsside. Hva slags type e-post kan avgjøre landingssiden, eksempel sender du en kunngjøringsmail, bør landingssiden være på nye lanseringer.

Steg 6: Måling av resultater

Å måle resultatene dine er svært effektivt, og som er viktig for å kunne forbedre seg, gjøre justeringer der det trengs og se hva som fungerer. Ved måling av resultater finner man til hvor mange som har åpnet e-posten.

Man finner også til hvor mange som ikke har åpnet e-posten, hvor mange eposter som ikke ble levert, hvor man mange som har meldt seg av listen din og hvor mange klikket seg på linken i e-posten din. Ved måling av data vil du kunne se hvor mange salg du har klart å generere.

 

Tips:

  • Etter å ha sett hvor mange som ikke har åpnet e-posten, kan du gå for en double open. Double open er å sende den samme e-posten en gang til, til de som ikke har åpnet den. Her kan du ha samme e-post, men kun forandre emnefeltet.
  • For å få enda fler konverteringer kan man sende en påminnelse e-post, en påminnelse på at salget avsluttes om 3 timer er et eksempel.
  • Siste tips jeg har til deg er å heller sende 3 e-post enn 1 e-post!

 

Kunnskap lært av Eivind Bodding & Even Ødegård under gjesteforelesning ved høyskolen Kristiania, her finner du deres nettside med masse nyttig kunnskap.

Legg igjen en kommentar

Lukk meny